Vecka 29+0

 

Uträkning utgår från dagens datum: Tis 26 jan 2010.
Din graviditet startade Tis 7 jul 2009.
Din menscykel är ca 30 dagar
Du blev gravid ungefär Tis 21 jul 2009 (ägglossningen).
Du är på dag 204 av 280. (72,9%).
Du är i vecka 30.
Du har gått 29 fulla veckor och 0 fulla dagar (v29+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Mån 12 apr 2010
Du har 76 dagar kvar till beräknad förlossning.


Vecka 29
Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.



Jag mår fortfarande bra, har inga krämpor alls. Jag borde nog njuta mer än vad jag faktiskt gör. Men mina nojjor finns knappt kvar, grattis Hanna :)
Jag känner av bebisen mer nu och det är roligt. Ibland om jag ligger och tittar på magen så ser jag att den rör sej utan att jag känner något, mysigt.
Alla säger att det är så kort kvar nu, men jag tycker det är en EVIGHET bort.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0